טיפולים לילדים ונוער

בתהליך התפתחותם, עוברים ילדים חוויות  אשר מביאות אותם למצבים של סבל, תסכול וחוסר התאמה. ילדים כאלו אינם מצליחים להתמודד עם המצב ולכן אינם פנויים למשימות ההתפתחותיות המתאימות לגילם. 
במרכז נמצאים מטפלים, מומחים בתחומם, אשר יעזרו לילד בהתמודדות עם הקושי. לכל ילד יתאים טיפול שונה ואנו במרכז דואגים למצוא את ההתאמה בין הילד, הטיפול והמטפל המתאים. 


הטיפולים לילדים המוצעים במרכז  (לחיצה על שם הטיפול מביאה לפירוט) :

  • טיפול פסיכולוגי – טיפול פרטני אצל פסיכולוג קליני של הילד.
  • טיפול באמצעות בע"ח  – הקשר עם בע"ח מהווה במה להתמודדות עם קשיים תחושתיים, עם תכנים מהעולם הפנימי ועם קשרים בין אישיים.
  • טיפול באומנות – האומנות ככלי בלתי מילולי המחבר את הילד לחיי הנפש ועוזר לו בעיבוד תכנים רגשיים.
  • טיפול בתנועה – באמצעות התנועה מתחברים לאני הפנימי, תוך שילוב של גוף ונפש.
  • טיפול באמצעות ביבליותרפיה – טיפול באמצעות ביבליותרפיה–  טיפול זה הינו  טיפול רגשי העושה שימוש בספרות למטרות טיפוליות. בעבודה ביבליותרפויטית עם ילדים ניתן לכתוב מכתב לדמות בסיפור, לדבר בקולה במשחק תפקידים ועוד.
  • קלינאית תקשורת - קלינאית תקשורת עוסקת באבחון, בטיפול, בשיקום, ביעוץ ובמניעה של קשיים בתחומי השפה, הדיבור, התקשורת והשמיעה. מטרת הטיפול אצל קלינאית התקשורת היא לאפשר יצירת תקשורת יעילה , קלה ונוחה ככל האפשר, שתסייע למטופל לפתח כישורים חברתיים-תקשורתיים יעילים  ולסייע ברכישת שפה מובנת וברורה לצרכי תקשורת, הבנה ולמידה. 
  • סדנאות טיפוליות – סדנאות חוויותיות הבאות לענות על הצורך החברתי והצורך בפיתוח תקשורת בין אישית: סדנת הכנה לכיתה א'סדנה לילדים בחטיבת הבינייםסדנה לילדים בעלי הפרעות בתקשורת (PDD). כל הסדנאות מועברות ע"י מטפלות מוסמכות.


 

טיפול פסיכולוגי

בטיפול פסיכולוגי בילדים, הפסיכולוגי משתמש במגוון של כלים טיפוליים כגון משחק (play therapy), פיענוח ציורים, יצירה ובנייה. ילדים, לעיתים קרובות, אינם יכולים לבטא את קשייהם באופן מילולי וישיר. האמצעים השונים עוזרים לפסיכולוג להבין את עולמו הפנימי של הילד בדרך סימלית. למשל, כאשר הילד מסרב להפסיד במשחק קלפים, יפענח זאת הפסיכולוג כקושי בהתמודדות עם מצבים של חוסר הצלחה גם בסיטואציות יומיומיות. בהקבלה לעולם המבוגרים, המטופל הבוגר יספר לפסיכולוג על קושי להתמודד עם מצבי כישלון במעגלי החיים השונים (למשל בעבודה).

 

טיפול באמצעות בע"ח

שיטת טיפול זו מאפשרת לילדים הוצאת אנרגיה  בצורה מבוקרת וקבלה של משוב חיובי על פעולותיהם. אפשר לרוץ עם כלב, לנקות את כלוב הארנבות, להאכיל את כל החיות שבפינת החי ועוד ועוד. ועל כל אלו לזכות למשוב חיובי ולהרגיש בעלי מסוגלות.  

בשיטה זו משיגים לא רק העצמה וחיזוק, אלא גם התמודדות עם קשיים כמו שליטה באימפולסיביות וויסות התגובות. בע"ח מחייבים את הילד להתמודד עם שליטה, מפני שהתנהגותם היא התנהגות מותנית, מותנית באופן שבו ננהג. אם הילד ישלוט בהתנהגותו הרי שהחיה תתקרב אליו ואם לא, היא תברח ותתרחק. מצב עניינים זה מהווה מוטיבציה גבוהה לילד להגיע לשליטה ולמתן את התנהגותו. איכותן של החיות בכך שהן אינן שיפוטיות. אם היום התנהגתי לא נכון ורצתי אחרי החיה, הרי שמחר כשאשנה את התנהגותי החיה תתקרב אלי ולא תזכור לי את מעללי מאתמול. חיות לא מגיבות גם לסטטוס החברתי של האדם, לצבעו, או למינו ובכך כוחן. הילד גם יכול לתרגל קשרים עם אחר משמעותי באופן שהינו מורכב פחות מקשרים אנושיים. המטפל במצב זה מתווך את הקשר עם החיה, מפרש ועוזר למצוא דרכי התייחסות והתמודדות מתאימות יותר, כך שהחיה ואחריה גם אנשים ייהנו מחברת המטופל.

 

7 קראו עוד על טיפול באמצעות בע"ח ולמי הוא מתאים

 

טיפול באומנות

טיפול באומנות הינו שיטה בפסיכותרפיה המבוססת על טכניקות אומנותיות כגון ציור ופיסול. בתהליך היצירה האומנותית עולים תכנים רגשיים שקשה לעיתים לבטא בצורה מילולית ישירה. לכן שיטת טיפול זו מתאימה מאוד לילדים, מכיון שילדים מבטאים את עצמם בדרכים לא מילוליות.

תהליך הריפוי מתבצע בשתי רמות - 

עצם היצירה האומנותית מביאה לתהליך טיפולי ע"י הוצאת התכנים הפנימיים של האדם החוצה. לשם כך יש חשיבות לבחירת חומרי היצירה ושיטת העבודה.

לאחר שיש יצירה, היא מהווה שיקוף של החוויה הפנימית ואז ניתן להעבירה לרמה המילולית - להסתכל על היצירה, לנתח אותה ולעבד אותה רגשית.

היצירה מאפשרת לילדים דרך ביטוי והשימוש בחומרים שונים מהווה אפשרות לפתיחת תחומי חוויה, תחושה ורגש חדשים.

 

טיפול בתנועה

טיפול בתנועה מתבסס על ההנחה שהגוף והנפש מהווים מערכת אחת שלמה, שבה החוויה הגופנית קודמת לשפה המילולית. הדחף להתנועע הוא דחף מולד, המהווה מקור להנאה גופנית ורגשית. בדומה לזרמים טיפוליים אחרים, מטרת היסוד של הטיפול בתנועה היא פיתוח ברירות ואפשרויות בחירה של מערכת יחסים רצויה ומספקת של האדם עם עצמו ועם הסביבה. הייחודיות של הזרם הטיפולי בתנועה היא בשימוש בגוף הפיסי, במטרה לאפשר לו לפעול בפתיחות ובגמישות, על מנת לבטא את האישיות הרב-גונית, תוך חיזוק תחושת-האני והרגשת נוחות. 

 

טיפול בביבליותרפיה

טיפול זה הינו טיפול רגשי מתחום הטיפולים בהבעה ויצירה העושה שימוש בספרות למטרות טיפוליות. בעבודה ביבליותרפויטית עם ילדים ניתן לכתוב מכתב לדמות בסיפור, לדבר בקולה במשחק תפקידים ועוד.

ביבליותרפיה יכולה לסייע לילדים בהתמודדות עם קשיים ובעיות באמצעות חשיפה לדמויות ספרותיות המתמודדות עם בעיות הדומות לשלהם.

ביבליותרפיה מאפשרת לילדים :

  • עיבוד תכנים המעסיקים אותם באמצעות הזדהות עם דמות בסיפור – באופן בטוח ושאינו מאיים.
  • יצירת מודעות לתכנים עמם הם מתמודדים.
  • פיתוח הבנת רגשותיהם ואת היכולת לקרוא להם בשם ולדבר עליהם.
  • קבלת תוקף לרגשותיהם ותחושת לגיטימציה ושייכות, בידיעה שילדים נוספים מתמודדים עם קשיים דומים לשלהם.
  • הרחבת טווח ומגוון דרכי התמודדות עם קשיים.

 

קלינאית תקשורת

קלינאית תקשורת עוסקת באבחון, בטיפול, בשיקום, ביעוץ ובמניעה של קשיים בתחומי השפה, הדיבור, התקשורת והשמיעה. 

מטרת הטיפול אצל קלינאית התקשורת היא לאפשר יצירת תקשורת יעילה , קלה ונוחה ככל האפשר, שתסייע למטופל לפתח כישורים חברתיים יעילים  ולסייע ברכישת שפה מובנת וברורה לצרכי הבנה ולמידה. 

בגיל הרך דפוסי תקשורת פגועים בין האם לתינוק, נזקים מוחיים, עיכוב התפתחותי, חסך סביבתי ולקויות שמיעה משפיעים על רכישה ועל מובנות צלילי הדבור, רכישה ושימוש במבנה השפתי ואופני ניהול התקשורת. בהמשך החיים תחומים אלו עלולים להפגע כתוצאה מטראומות, סיבות רגשיות ופגיעות מוחיות. בגיל המבוגר משפיעים על היכולת התקשורתית והבנת הדבור מחלות אופייניות לגיל והדרדרות בשמיעה.

קלינאית התקשורת מאבחנת ומטפלת בילדים ונוער בכל הגילאים:

  • בגיל הרך (באמצעות הדרכת הורים ומעקב הקלינאית אחת לכמה חודשים).
  • טיפול משולב במשחק בפעוטים (בטיפול בקשיי תקשורת - החל מגיל שנה וחצי).
  • טיפול בילדים ובבני נוער בהפקת צלילי דיבור, בהבנת שפה ובהפקה שלה, ביכולת ליצור תקשורת (תוך שילוב טכנולוגיה מסייעת ותקשורת תומכת וחליפית)

 

7 על קלינאות תקשורת, שפה ודיבור 

 

סדנאות טיפוליות

 

סדנת הכנה לכיתה א'

איך שהזמן רץ. רק אתמול הוא נולד וכבר אנחנו מתחילים לחשוב על המעבר לכיתה א' בשנת הלימודים הבאה.

איך הוא יתמודד עם המעבר מהסביבה המוגנת והחמימה של הגן למערכת החינוך היסודי?

מהם הכלים להם הוא יזדקק במעבר הלא פשוט הזה? 

מה אנחנו, ההורים, יכולים לתרום להצלחת הקליטה בכיתה א'?

במעבר לבית הספר מצופה מהילד להיות מוכן בשני רבדים : הרובד הלימודי והרובד הנפשי.

לעיתים קרובות ההשקעה ברובד הלימודי רבה, אולם אין התייחסות מספקת להכנה הרגשית.

התחלה טובה והתמודדות נכונה מבחינה רגשית בכיתה א' תהווה בסיס להמשך הסתגלות במהלך כל שנות הלימוד.

 

סדנת הכנה לחטיבת הביניים

גיל ההתבגרות מתחיל היום מוקדם ממה שהיה בעבר והרבה פעמים תופש אותנו בלתי מוכנים.

איך הילדה המתוקה שרק אתמול שיחקה בבובות, מראה פתאום סימנים של מתבגרת טיפוסית?

הילדים שלנו עוד בבית הספר היסודי אבל אנחנו כבר רואים את חטיבת הביניים מחכה להם.

  • איך הם יתמודדו בסביבה החדשה והכל כך שונה?
  • מה יקרה כשהם יעברו ממצב בו הם הבוגרים בבית הספר למצב בו הם הצעירים ביותר?
  • איך הם יסתגלו למערך החברתי החדש?

סדנת ההכנה לחטיבת ביניים, נבנית עבור תלמידי כיתה ו' ותלמידי השנה הראשונה בחטיבה. הסדנה מתמקדת בנושא החברתי.
הפעילות היא חוויותית ומותאמת לעולמם של הילדים בתחילת גיל ההתבגרות.

 

סדנה לילדים בעלי הפרעות בתקשורת (PDD)

סדנה זו באה לענות על הצורך החברתי והצורך בפיתוח תקשורת בין אישית אצל ילדים עם הפרעת בתקשורת.

בין הנושאים אשר יקבלו מענה בסדנה:

  • היכולת להביע את עצמי בקבוצה
  • היכולת להקשיב לצרכיו של האחר
  • מתן ביטוי רגשי 
  • פתרון מותאם לקונפליקטים בין אישיים

העבודה בסדנה תתבצע בקבוצות קטנות ובחלוקה לקבוצות גיל.